UMIEJĘTNOŚCI PRELINGWALNE
Język, będący zaawansowanym systemem poznawczo-wykonawczym, ma swoją bazę w postaci podstawowych funkcji umysłowych:- uwagi,
- pamięci,
- zdolności do wyróżniania i segregowania bodźców i doznań
- porządkowania ich
- dopasowywania do większych zbiorów
- dostrzegania podobieństwa, pokrewieństwa oraz cechy wspólnej
- umiejętności planowania, programowania czynności, monitorowania ich, tropienia i korekty błędów
- wspólnego pola uwagi z druga osobą i sprawności w zakresie naśladowania
Powyższe funkcje i procesy to tzw. umiejętności prelingwalne - niezbędne, by rozwinął się system językowy.
Wczesna interwencja logopedyczna i neuro-rehabilitacja - czy to będąca terapią po udarze, po urazie czy terapią zorientowaną na wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy - zawsze koncentruje się wokół diagnozy stanu umiejętności prelingwalnych, a następnie wywołania ich i rozwijania.
Mając na uwadze fakt, że dla każdego zdrowego człowieka nie stanowią one trudności, warto zaufać sobie i znaleźć w sobie śmiałość do pomocy osobie potrzebującej w zakresie usprawniania wymienionych funkcji. Warto skonsultować się z logopedą, poznać i przedyskutować rozmaite propozycje ćwiczeń, mimo wszystko jednak warto nie zwlekać lecz zaufać własnym kompetencjom i jak najszybciej podjąć ten fundamentalny etap terapii.
Komentarze
Prześlij komentarz