Brak pewności siebie - przyczyny i terapia

   W poprzednim artykule :"Poczucie pewności siebie - jak poprawić? Kilka rad na początek" pisałam o psychologicznych aspektach samooceny. Dziś - kilka słów o pewności siebie z perspektywy sensoryczno-motorycznej.

Czy rozwój ruchowy, rozwój integracji sensorycznej i koordynacji, wreszcie rozwój mowy -
 mogą mieć związek z samooceną?

Odpowiedź znaleźć można obserwując już kilkuletnie dzieci - jeśli borykają się z którymś z problemów:

  • wadami wymowy,
  • opóźnionym rozwojem mowy, 
  • niezgrabnością ruchową 
  • problemami z koncentracją uwagi
  • obniżonym napięciem mięśniowym
  • niepewnością grawitacyjną i lękami wysokości 
  • problemami z grafomotoryką (kolorowaniem, wycinaniem, pisaniem itp.)
  • problemami z koordynacją 
wówczas zdarza się, że towarzyszy im również obniżona samoocena. 

nieśmiałe dziecko - co robić?
Brak pewności siebie - jak temu zaradzić?
Jak temu zaradzić?

    Dodać do doby jeszcze godzinę lub dwie i poświęcić je dziecku. Żarty żartami ale bez czasu oddanego dziecku trudno będzie o poprawę.

   Na początek - rozmowy, dużo rozmów, które pomogą rozpoznać przyczynę i podpowiedzą kierunki wsparcia emocjonalnego ( o tym osobno).

  Potem trening, najlepiej ogólnorozwojowy, obejmujący:
  • rozwój świadomości ciała (nie tylko tego, że mam ręce i nogi ale także tego, czy potrafię z zamkniętymi oczami dotknąć - na przykład - prawą piętą lewego kolana, palcem wskazującym do czubka nosa i kciukiem do każdego palca jednej i drugiej dłoni na wyrywki, bez patrzenia), 
  • rozwój orientacji w przestrzeni (może zaskakiwać ale świadomość chronologii wydarzeń, w tym biegłość w określeniach dotyczących czasu / wczoraj, jutro, pojutrze, przedwczoraj, za dwa dni, trzy dni temu itp./ ma źródło w orientacji przestrzennej - na historii nie przez przypadek rysowaliśmy kiedyś przestrzenną oś czasu na ocenę :) - oczywiście wszystko zależy od wieku dziecka - inaczej pracujemy z 3-latkiem, inaczej z 8-latkiem,
  • kontrolę postawy, równowagę statyczną i dynamiczną, stabilizację centralną (od razu powiem: dzieci, które nie raczkowały należy wziąć szczególnie pod lupę w tym względzie),
  • koordynację ruchową - w tym sprawność w zakresie ruchu kierunkowego: góra - dół, przód - tył, prawo-lewo, dookoła własnej osi wraz z treningiem przekraczania linii środkowej ciała,
  • motorykę precyzyjną - w tym grafomotorykę (sprawności manualne, pisanie, rysowanie i inne) oraz motorykę oralną (trening mięśni twarzowych i domykania ust, naukę dorosłego połykania z zamkniętą buzią, artykulację),
  • współpracę obu półkul mózgowych - tzw. integrację bilateralną (integrację synchroniczną półkul),
  • praksję tj. umiejętność planowania ruchu, monitorowania ruchu, kontroli błędów i korekty tych błędów > ćwicząc praksję - ćwiczymy pamięć sekwencyjną (niezbędną do rozwoju mowy),
  • wreszcie mowę - w każdym jej aspekcie, także funkcje poznawcze oraz sensoryczne ( o integracji sensorycznej i jej wpływie na samoocenę w osobnym artykule). 
   W zdrowym ciele - zdrowy duch - jak zwykło się mawiać. I takie są fakty: nasza kondycja fizyczna wpływa na psychiczną, a ogólna sprawność na pewność siebie. Jeśli dziecko boryka się z niską samooceną - warto, poza aspektami psychologicznymi, o których pisałam, pomóc mu z pracą nad ciałem. 

   Jeśli potrzebna pomoc - pomagam, w rozpoznaniu przyczyn i terapii. Oferuję spotkania stacjonarne i sesje korespondencyjne. Więcej w zakładce O mnie. Zapraszam do kontaktu. 

Komentarze

O autorze:

Magdalena R. Babczyk - mgr psychologii, filologii, logopeda, terapeuta.
Zapraszam do kontaktu - zakładka: O mnie - oferta, kontakt, współpraca.

Subskrybuj i otrzymuj nowości na swoją skrzynkę. Follow by Email

.

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ