20 strategii przypominania sobie słów w afazji i wskazówki do terapii



mieć słowo na końcu języka - jak go sobie przypomnieć - ćwiczenia w afazji    Jeśli zdarza Ci się, że nie możesz przypomnieć sobie słowa - ten artykuł jest dla Ciebie. Jest również dla opiekunów osób, które doznały urazu mózgu i tzw. aktualizacja słów jest dużym codziennym problemem. Sporo jest źródeł z różnymi radami na ten temat - postarałam się zebrać tutaj, moim zdaniem, najwartościowsze.

   Poniżej 20 strategii holistycznych - odnoszących się do całości naszych doświadczeń sensoryczno-poznawczych - warto je wykorzystać, gdy słowa nie przychodzą na zawołanie:

(strategie z przykładem)
  1. opis - np. lotnisko pod Warszawą, nowsze niż Okęcie,
  2. gest - gest może wiązać się z różnymi aspektami słowa - tu na przykład może pomóc ruch naśladujący lot samolotem lub gest modlenia się - więcej na temat gestykulacji w przypominaniu sobie słów w tym artykule,
  3. skojarzenie - (jeśli ćwiczyliśmy wcześniej: na przykład wizualizacja wielu osób modlących się w poczekalni lotów),
  4. rym - tu brak ale przy wielu innych słowach rym może bardzo pomóc,
  5. ilość sylab - dwie,
  6. charakterystyczne głoski (wspomnienie słuchowe): M, L,
  7. powtarzanie słów podobni brzmiących - Wolin, Mielin, Milin, Milanówek, Lublin, Dublin itp.,
  8. synonim - tu brak, ale przy innych trudnych słowach synonimy często ratują sytuację, 
  9. pierwsza litera - M,
  10. wyobrażenie sobie napisu (przydatne zwłaszcza jeśli byliśmy w danym miejscu i mamy wspomnienie patrzenia na napis), 
  11. próba szybkiej wypowiedzi z tym słowem w środku - niejako nabranie rozpędu z nadzieją, że słowo samo wskoczy w odpowiednie miejsce we frazie - np. "W zeszłym roku nie odlatywaliśmy z Okęcia ale pojechaliśmy pociągiem na lotnisko pod Warszawą o nazwie ....",
  12. opóźnienie - "pomyślę o tym za chwilę, może słowo samo się przypomni",
  13. narysowanie - może pomóc rysowanie lotniska, a także próba narysowania szyldu, logo itp.,
  14. rozglądanie się dokoła - czasem przedmiot w jakiś sposób związany z szukanym słowem może nas na nie naprowadzić,
  15. kategoryzacja i umiejscowienie w zbiorze - refleksja "jakie znam lotniska?",
  16. wyobrażenie sobie zastosowania, jeśli jest taka możliwość - tu akurat trudno ale ten punkt przydaje się na przykład dla przedmiotów codziennego użytku,
  17. wspomnienie zaczerpnięte ze zmysłów - wspomnienie smaku, zapachu, dotyku, wagi - tu na przykład: wspomnienie przechadzania się po hali odlotów, spacer w kierunku punktu odpraw itp., 
  18. osadzenie w kontekście innych słów, z którymi często jest łączone - "lotnisko..." , "odlot z ...", 
  19. wspomnienie częstego lub ostatniego miejsca, w którym to słowo używało się - np. rozmowa z przyjaciółmi,
  20. zajęcie się innymi sprawami - czasem odwrócenie uwagi od poszukiwanego słowa skutkuje tym, że ono po chwili samo nam krąży w myślach.

Na koniec kilka wskazówek do terapii afazji 

- mogą one także pomóc w profilaktyce:


  • ćwiczmy zapisywanie słów ręką - zarówno w formie pisanej, jak i drukowanej,
  • otaczajmy się napisami, zwracajmy uwagę na napisy wokół nas: szyldy, neony, loga, instrukcje obsługi, nazwy produktów, kierunkowskazy itp.,
  • ćwiczmy skojarzenia, 
  • ćwiczmy gestykulację (jak wcześniej)
  • ćwiczmy fluencję słowną - jest to dobra gimnastyka dla umysłu - o fluencji osobny wpis,
  • rozwijajmy umiejętność opisywania przedmiotów i zjawisk,
  • ćwiczmy w wolnych chwilach rymy,
  • planujmy zapamiętywanie słów przez tworzenie dla nich kotwic i ścieżek dostępu - zdarza się, że mamy słowa, które często sprawiają nam trudność przy przypominaniu ich sobie - można zawczasu opracować dla nich strategię przypomnienia sobie - ja osobiście długo nie mogłam zapamiętać przytoczonego tu słowa "MODLIN" - i wybrałam dwie strategie: kartki z nazwą zapisaną drukowanymi literami w kilku miejscach oraz wyobrażenie sobie wielu modlących się ludzi na płycie lotniska - czasem im dziwniejsze skojarzenie, tym lepszy i trwalszy efekt w pamięci,
  • pamiętajmy o frekwencji - im częściej używamy słowo - tym lepiej go pamiętamy.

Zachęcam do komentowania jeśli ktoś miałby ochotę podzielić się swoim sposobem.

Komentarze

O autorze:

Magdalena R. Babczyk - mgr psychologii, filologii, logopeda, terapeuta.
Zapraszam do kontaktu - zakładka: O mnie - oferta, kontakt, współpraca.

Subskrybuj i otrzymuj nowości na swoją skrzynkę. Follow by Email

.

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ