Ćwiczenia lewopółkulowe

 

cwiczenia sekwencyjne

     Często można otrzymać zalecenie, by ćwiczyć lewą półkulę mózgu. Jest to podyktowane tym, że w lewej półkuli znajdują się najczęściej ośrodki mowy - ośrodek Wernickego oraz ośrodek Broki. Jeden odpowiada za odbiór mowy i jej rozumienie, drugi za generowanie. Język ze swojej natury ma charakter liniowy, sekwencyjny - fonemy, słowa, zdania następują po sobie. Tak właśnie funkcjonuje lewa półkula, w sposób liniowy. W opozycji do prawej, która przetwarza dane w sposób jednoczesny, fotograficzny niejako. Językowe procesy zlokalizowane w prawej półkuli dotyczą takich aspektów jak prozodia czyli intonacja, akcent, kontekst emocjonalny. Także onomatopeje przetwarzane są w prawej półkuli, przekleństwa padające niczym strzał armatni (są liniowe ale są realizowane jak etykiety, pieczęcie dla danej sytuacji) oraz tło wspomnieniowe, skojarzenia, wrażenia. Sedno procesów językowych ma miejsce jednak w lewej półkuli i to ją właśnie warto stymulować w pierwszej kolejności, gdy potrzebna jest interwencja pobudzająca mowę. 

Jakie są rodzaje ćwiczeń lewopółkulowych?

  • najczęściej to tzw. rytmy czyli naprzemiennie układane przedmioty lub ilustracje. Poniżej przykład z figurami geometrycznymi na wagonikach:
sekwencje dla dzieci


  • drugim częstym typem ćwiczeń są ćwiczenia w stopniowanie (np. połącz lokomotywy od najmniejszej do największej itp.)
sekwencje


  • jeszcze inną propozycją, bardziej angażującą a jednocześnie weselszą w wykonaniu są ćwiczenia w sekwencje ruchowe. Powtarzalna prosta choreografia może być dobrym ćwiczeniem lewopółkulowym, ja natomiast chciałam dziś zaprezentować trening z klaskaniem i tupaniem:
 



Wywołuje wiele śmiechu a jednocześnie jest dobrą lekcją panowania nad ruchem (samokontroli) i treningiem wyhamowywania reakcji impulsywnych. 

Magdalena R. Babczyk trening sekwencji ruchowych











 Zachęcam do spróbowania :) Trening sekwencji ruchowych (8 plansz - powyżej są wybrane) kosztuje 10 zł ( w pakiecie jest także pokaz slajdów z powyższymi ćwiczeniami do oglądania na większym ekranie np. w szkolnej klasie - ćwiczenia można robić wspólnie, niczym utwór na 20 rąk i nóg). 

Osoby zainteresowane proszę o wiadomość na epdf.kontakt@gmail.com

Komentarze

O autorze:

Magdalena R. Babczyk - mgr psychologii, filologii, logopeda, terapeuta.
Zapraszam do kontaktu - zakładka: O mnie - oferta, kontakt, współpraca.

Subskrybuj i otrzymuj nowości na swoją skrzynkę. Follow by Email

.

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ