Zainspirował mnie uroczy filmik o przyjaźni i przygotowałam do niego kilka kart pracy oraz piktogramy (peceesy) do AAC. Można wykorzystać do zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju (ćwiczenia uwagi, pamięci, następstwa czasowego), edukacji emocjonalnej i terapii, do ćwiczeń komunikacji alternatywnej, a także do terapii logopedycznej (szereg szumiący). Piękny graficznie, króciutki, chwytający za serce film - wspaniały do pracy z dziećmi:
Propozycje ćwiczeń:
Ćwiczenia uwagi, pamięci i następstwa czasowego:
- narysowałam kilka ilustracji - można wydrukować, zalaminować i zaproponować dziecku, by ułożyło je po kolei:

- można zapytać, jaka jeszcze przykrość spotkała jeżyka oprócz tego, że przekłuł piłkę i świnka nie chciała go pobujać (podpowiedź: w szkole zwierzątka odsuwały się od niego, w autobusie ukłuł niechcący wiewiórkę),
- można poprosić dziecko, by obejrzało filmik jeszcze raz, tym razem ze skupieniem na szczegółach i by odpowiedziało na następujące pytania:
- jakie zwierzątko kopnęło do jeżyka piłkę?
- w jakim kolorze był zimowy szalik wiewiórki?
- kto pierwszy przytulił jeżyka po przyczepieniu styropianowych koreczków?
- można zrobić jeżyka z ziemniaka (np. na Dzień Jeża 10-go listopada) i zachęcić dziecko do przyczepiania styropianowych koreczków za każdym razem, gdy odpowie poprawnie na pytania (podaję kilka przykładowych, trzeba oczywiście ułożyć więcej, by zasłonić wszystkie wykałaczki)
- jeżyk marzył o przyjaźni (prawda / fałsz)
- zwierzątka podróżowały tramwajem (prawda / fałsz)
Edukacja emocjonalna i terapia:
- można ułożyć zadanie typu "podkreśl, które uczucia mogły towarzyszyć jeżykowi, gdy ranił kolcami innych: smutek, zaskoczenie, przykrość, złość, apatia, wesołość, zdziwienie, entuzjazm (lub inne),
- można zapytać dziecko, czy zdarzyło mu się kiedyś doświadczyć którejś z wymienionych emocji i czy mogłoby o tym opowiedzieć,
- można zapytać: dlaczego wiewiórka postanowiła pomóc jeżykowi?
- można porozmawiać o tym, jak czujemy się, gdy robimy dla innych coś dobrego.
Komunikacja alternatywna:
- narysowałam kilka grafik, które można wykorzystać jako piktogramy (peceesy) i zachęcić dziecko do dopasowania do mini-książeczki. U nas zalaminowana z rzepami:
Ćwiczenia logopedyczne - szereg szumiący
Przygotowałam kilka zdań o jeżyku i jego historii do ćwiczeń artykulacji. Można zachęcić dziecko do powtarzania ich podczas kolorowania (wszystkie ilustracje, które przygotowałam, podaję na końcu w dużym rozmiarze, można wydrukować i wykorzystać jako kolorowanki):
- Jeżyk marzył o przyjaźni
- Jeżykowi było przykro, że niszczył kolcami różne rzeczy i krzywdził innych
- Zdarzyło się, że przekłuł piłkę i ukłuł koleżankę
- Jednak wiewiórka wierzyła w jeżyka i że można coś wymyślić
- Przyszedł jej głowy pomysł, który szepnęła liskowi do ucha
- Przyjaciele przyszykowali dla jeżyka pakuneczek
- W paczce były styropianowe koreczki na jeżyka kolce
- Wszyscy przyczepili jeżykowi koreczki
- Jeżyk już nikogo nie krzywdził
- Jeżyk był szczęśliwy i przyjaciele też.
Kolorowanki:
Miłej zabawy!

Komentarze
Prześlij komentarz