Dziś wpis o empatii i umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób (oraz ćwiczeń mowy, zwłaszcza szeregu szumiącego :)
Zainspirował mnie filmik, do którego przygotowałam kilka kart pracy.
To krótka historia o piesku, który podczas wyprawy na ryby spotyka czaplę. Nie będę zdradzała więcej treści, zachęcam do obejrzenia, powiem jedynie, że jeśli ktoś planuje zajęcia na temat wdzięczności i zrozumienia, to ten film bardzo nadaje się jako wprowadzenie.
Pierwsza karta pracy z zadaniem typu "połącz":
Druga to karta z wyborem:
Jako trzecią narysowałam kolorowankę - można zachęcić dziecko, by obejrzało filmik jeszcze raz i spróbowało skupić się na szczegółach. Następnie można mu zadać kilka pytań do odpowiadania podczas kolorowania - na przykład takie:
- ile razy czapla podleciała do łodzi?
- ile piskląt siedziało w gnieździe?
- w jaki wzorek była koszula wędkarza: w paski?, w kratkę? czy może była gładka?
- jaki owad latał obok łodzi?
Kolorowanka:
Filmik oraz karty mogą przydać się do rozmów o tym jak zmiana perspektywy, z której patrzymy, wpływa na naszą ocenę sytuacji oraz zrozumienie zachowania i motywacji innych osób. Można wykorzystać do rozmów o naszych doświadczeniach, kiedy oceniliśmy kogoś lub coś zbyt pośpiesznie, a potem okazało się, że sprawa wyglądała całkiem inaczej.
W ramach ćwiczeń logopedycznych można wykorzystać karty pracy do ćwiczeń szeregu szumiącego. Oto kilka zdań do wykorzystania:
- szczeniaczek zobaczył czaplę
- szczupła czapla zabrała dżdżownice
- szczeniaczek szczeknął na czaplę
- czapla szamotała się ze szczeniaczkiem
- szczeniaczek zobaczył także małe czaple
- małe czaple czekały na dżdżownice
- szczeniaczek podarował dżdżownice dla głodnych czapli
- mama czapla dała szczeniakowi ryby.
Miłej zabawy!
Komentarze
Prześlij komentarz