Terapia integracji sensorycznej


Dla kogo przeznaczona jest terapia integracji sensorycznej?

 
terapia integracji sensorycznej bedzin
    Terapia integracji sensorycznej jest przeznaczona dla dzieci, u których pojawiają się objawy zaburzeń w przetwarzaniu informacji zmysłowych. Mogą to być trudności płynące ze zmysłu słuchu (nadwrażliwość na dźwięki), ze zmysłu równowagi (częste potykanie się, trudności z koordynacją), ze zmysłu dotyku (niechęć wobec mycia głowy, obcinania włosów, wybiórcze jedzenie), czucia głębokiego (poszukiwanie mocnego docisku) i innych. Gdy występują zaburzenia w odbiorze i rozumieniu sygnałów pochodzących ze zmysłów, istnieje możliwość zakłóceń rozwoju poznawczego (trudności z koncentracją), ruchowego, a nawet społeczno-emocjonalnego (drażliwość, nadpobudliwość, wycofanie).

Jakie inne zachowania dziecka mogą być związane z zaburzeniami integracji sensorycznej?


 Lista objawów, które mogą stanowić wskazanie do przeprowadzenia badania:

  • Dziecka ma kłopoty z cięciem nożyczkami, niechętnie rysuje, koloruje,
  • Podczas dłuższego siedzenia miewa trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie na stoliku,
  • Myli prawą i lewą stronę,
  • Preferuje jedzenie zblendowane, dania papkowate,
  • Potyka się częściej niż rówieśnicy,
  • Ma trudności z samodzielnym ubieraniem się,
  • Jest nadruchliwe, trudno mu usiedzieć / ustać w jednym miejscu,
  • Nie próbuje pokonywać naturalnych przeszkód w terenie, raczej je omija,
  • W nowym miejscu czuje się niepewnie, potrzebuje sporo czasu aby zdobyć orientację w otoczeniu,
  • Przejawia lęki przed wysokością, schodami, także schodami ruchomymi i niestabilnymi płaszczyznami,
  • Sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
  • Często chodzi na palcach,
  • Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  • Nie ma dominacji jednej ręki i żadna nie jest dostatecznie sprawna,
  • Czynności samoobsługowe wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
  • Wpada na meble, ściany, inne dzieci,
  • Trudno jest dziecko skłonić do współpracy z innymi dziećmi i osobami dorosłym, dziecko bywa uparte, krytykujące, negatywnie nastawione,
  • Trudność sprawia mu jazda na rowerze, długo uczy się pływania i innych aktywności sportowych,
  • Źle toleruje czesanie, mycie głowy, obcinanie włosów.
      Powyższe objawy są jedynie wyborem spośród zachowań mogących wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej. W diagnozie i terapii bierze się pod uwagę nadwrażliwość dziecka w zakresie zmysłów, a także podwrażliwość -  poszukiwanie stymulacji (specyficzne i intensywne np. częste kręcenie się wokół własnej osi, podskakiwanie, obgryzanie paznokci, trzepotanie rękami i inne). 


        Terapia integracji sensorycznej to terapia indywidualna i ma postać „naukowej zabawy", w której dziecko chętnie uczestniczy. Dziecko pod okiem terapeuty wykonuje ćwiczenia angażujące jego ciało oraz zmysły. Wykorzystujemy zabawki sensoryczne, platformy podwieszane, kształtki rehabilitacyjne, piłki z wypustkami, instrumenty muzyczne, tory przeszkód, równoważnie i inne sprzęty terapeutyczne. W zależności od potrzeb dziecka dodawane są ciekawe pomoce do stymulacji zmysłów: dotykowego, wzrokowego, słuchowego oraz zmysłu równowagi.

Zapraszam!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jak wygląda sesja terapii integracji sensorycznej? - opis:  
terapia terapii integracji sensorycznej bedzin psary sosnowiec czeladz
Jak ćwiczymy?

Komentarze

O autorze:

Magdalena R. Babczyk - mgr psychologii, filologii, logopeda, terapeuta.
Zapraszam do kontaktu - zakładka: O mnie - oferta, kontakt, współpraca.

Subskrybuj i otrzymuj nowości na swoją skrzynkę. Follow by Email

.

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ